Mieke Van der Veken

Mindfulness & Veerkracht

m.vanderveken@voetenopdegrond.be

0485422589​

Mindfulness training

8-weken training

ook: individueel online via skype

Je leven is een aaneenrijging van ervaringen, kleine en grote, aangename die je doen glunderen, diep blij zijn en gelukkig en onaangename die je stress geven, uit je lood slaan of diep ongelukkig maken. ‘Elke ervaring brengt je dichter bij jezelf’ zeggen ze dan, al zou je soms graag liever hartelijk bedanken voor de soms pijnlijke levenslessen die ziekte, pijn, depressie, verlies met zich meebrengen. Hoe we ons ook verzetten, in bochten wringen of vol verontwaardiging ‘waarom ik’ uitroepen, het helpt niets, integendeel, we worden er doodmoe van .

 

Merkwaardig genoeg blijkt er slechts beweging te komen eens je begint met vrede te nemen met wat er is, precies zoals het is op dat moment, niets wegdrukken, niets toevoegen, gewoon ‘ermee zijn‘.  Toeschouwer worden van jezelf, net dat stukje afstand nemen om te zorgen dat een  emotie, een grote pijn of angst niet zo erg aan je blijft plakken.

 

Dat is de eerste stap om er anders mee te leren omgaan, een stukje vrijer, lichter, een stukje gelukkiger misschien. . En dan stop je met denken dat je gedachten en gepieker ‘feiten’ zijn;   Gebeuren dan geen vervelende dingen meer, leef je dan op een roze wolk? Nee hoor, maar het hoeft je niet zo lang onder de knoet te houden.  De wolken lossen sneller op, je komt bij jezelf, bij je innerlijke rust. Je wordt als een berg, of een boom,  goed gegrond, stabiel bij weer en wind met een open blik op de uitgestrektheid van de hemel. Zo word je helder, kan je anders kijken naar dezelfde realiteit, waar nodig aanvaarden wat is, waar wenselijk vastberaden de meest aangewezen stappen zetten.

 

 

Mindfulness based Cognitive Therapy (MBCT)

 

Het concept van Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), bestaat uit een unieke combinatie van oosters geïnspireerde aandachtsmeditatie en westerse cognitieve therapie. Het is een wetenschappelijk onderzochte methode om de stressbestendigheid en het psychisch welzijn te verhogen.

 

Hoe het werkt.

 

We maken vooral gebruik van wat je al in huis hebt: je lichaam, je adem, je vermogen om ontdekkingsreiziger te zijn in je eigen lichaam en geest. Je ontwikkelt liefdevolle niet-oordelende aandacht en misschien ook een goede dosis humor.  Zo ontdek je wie je werkelijk bent, inclusief je verschillende ikjes, en ga je misschien van meer van jezelf houden. Je leert ook hoe je beter voor jezelf kan zorgen.  We werken met meditaties, gesprekken, gewaarzijns-oefeningen, yoga,  oefeningen voor betere communicatie, beweging en huiswerkopdrachten.

 

Ook jij kan dit leren, niet hocus-pocus, maar net zoals je piano zou leren spelen. Eerst de techniek, stapje per stapje, en tussendoor oefenen en oefenen en oefenen… Hoe meer je oefent, hoe sneller je je lievelingsnummer kan spelen. Jouw engagement om thuis te oefenen is een belangrijke troef om je doelen te bereiken en bepaalt het resultaat van deze training voor jou.

 

Voor wie is het bedoeld ?

 

Uit onderzoek blijkt de doeltreffendheid voor de preventie en behandeling  van:

 

  • terugkerende depressie-periodes

  • allerlei angstverschijnselen

  • chronische vermoeidheid

  • slaapstoornissen

  • lichamelijke klachten zoals chronische pijn

  • stress-gebonden klachten: angst, depressie, spanning, onrust

  • ademhalingsproblemen

  • hartklachten  en hoge bloeddruk

  • infertiliteit

  • lichamelijke aandoeningen zoals kanker

  • MS, psoriasis, ...

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now